חיפוש

איך אפשר לזהות אם חנוכייה כשרה או לא – המדריך המלא

8 קנים, גובה אחיד למעט השמש וחומרי גלם מתאימים עוזרים לקיים את מצוות חג החנוכה. מבולבלים בגלל כל האפשרויות? כך תדעו איך לזהות את החנוכייה הכשרה והבאה שלכם. חנוכייה יהודית כשרה אמורה להיות בנויה כמנורה בעלת שמונה קנים ועוד קנה לצורך הנחת השמש. אז בניגוד למנורות או קנדלברות, מספר הקנים הוא קריטי כדי להשוות בין סוגים שונים של חנוכיות לגיטימיות.

שנית, כל הנרות אמורים לעמוד בקו ישר ובגובה אחיד, למעט השמש שצריך להיות נבדל מהם באופן כלשהו. ברוב המקרים, אפשר לראות את ההבדל בין השמש לבין שאר הנרות מבחינת גובה או מרחק. אז אם רוצים לדעת מראש באיזו חנוכייה כשרה להשתמש, ניתן לעשות את זה גם באמצעות קטלוג תמונות בלבד.

 

מה לגבי סוג החומרים שבהם משתמשים כדי לייצר את החנוכייה?

באופן עקרוני, ניתן להדליק נרות חנוכה ולקיים את מצוות החג מדרבנן גם בלי חנוכייה. בשביל לעשות את זה, אפשר למשל להצמיד נרות אל משטח כלשהו או אל אדן החלון. עם זאת, עדיף בהחלט להדליק נרות עם חנוכייה – גם בשביל לקיים את מצוות ההידור, גם על מנת לשתף את כל בני המשפחה וגם על מנת לשמור על הבטיחות. חוץ מזה, מבחינה הלכתית, יש צורך להשתמש בחנוכייה כשרה כי הרי הנס נעשה במנורת בית המקדש.

על כל פנים, ההלכה קובעת שהחנוכייה יכולה להיעשות מכל סוגי החומרים. מנגד, כן צריך שהחנוכייה תהיה נאה ומכבדת. בעבר למשל היו מייצרים את החנוכייה מזהב, בעוד כיום עושים את זה בעיקר מכסף. אם מדובר על שיקולי תקציב, אפשר לבחור חנוכייה מנחושת או כאמור משאר החומרים.

 

האם מותר להדליק חנוכייה חשמלית?

רוב הפוסקים מכל העדות מסכימים על כך שאין להדליק נרות בחנוכייה שנרותיה מאירים בחשמל – כמו למשל נורות להט או ניאון. אז מצד אחד, זו חנוכייה שקיימת בהמון מקומות ציבוריים. מצד שני, היא אינה תקינה מבחינה הלכתית. בכל מקרה של דילמה או התלבטות, אפשר להתייעץ עם רב. במקביל, כדאי להשוות בין סוגי חנוכיות על פי המפרט המלא שלהן.

 

כך תבחרו את החנוכייה שמתאימה לכם

בדיקת הכשרות של החנוכייה היא רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. אם רוצים לקיים את מצוות ההידור ולהשתמש בחנוכייה כתשמיש קדושה שמשדרג את האווירה בבית לכל אורך השנה ולא רק בחנוכה, חשוב מאוד להשוות בין הדגמים השונים גם לפי העיצוב.

החדשות הטובות הן שיש מגוון רחב של חנוכיות בשלל עיצובים ובמחירים נוחים. בהקשר הזה, רצוי לתת עדיפות לחנוכייה שמיוצרת מכסף אמיתי ועומדת בסטנדרטים מחמירים של בקרת איכות. באמצעות הכסף האמיתי והטהור, ניתן ליהנות מחנוכייה שמלווה את המשפחה שנים רבות וגם יכולה להתאים כמתנה לחברים וקרובים.

ילד מדליק נרות וממקם את השמש בחנוכיה
ילד מדליק נרות וממקם את השמש בחנוכיה
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא