חיפוש

באילו מקרים ניתן לשנות צוואה או ירושה?

לעיתים, ישנם מקרים שיובליו את האדם לצבור במהלך חייו חובות, נכסי מקרקעין וזכויות נוספות. בלשון המשפטית נוכל לקרוא לכך עיזבון. עיזבון לפי החוק יועבר לפי הוראות החוק, אלא אם כן הושארה צוואה. אך באילו מקרים ניתן לשנות חוקים כגון צוואה או ירושה?

 

שינוי הצוואה וחופש הציווי

אדם יוכל לשנות ולערוך צוואה, בכתב יד, עדים, וגם צוואה שנעשתה בפני רשות או צוואה בעל פה. לפי הכלל, המצווה יוכל תמיד לשנות צוואתו, וכל הוראה שמתנה על כך היא מבוטלת. הוראה זו מבוטלת מכיוון שהיא נוגדת חופש הציווי של הפרט. אחת הדרכים לשנות צוואה היא כאשר אותו אדם הוא עדיין בחיים והוא יכול לערוך צוואה חדשה.

 

לפי החוק, צוואה ישנה נראית כמבוטלת, גם אם אין הוראות מפורשות על כך. אם ההוראות אינן תואמות את הצוואה החדשה, הצוואה לפני נראית כמבוטלת. זאת כאשר אם הצוואה החדשה רק מוסיפה על הקודמת. למעשה, שינוי הצוואה יעשה בדרך כלל באותו אופן שבה נערכה הצוואה הקודמת.

 

למעשה, אם הצוואה בכתב, היא תהיה תקיפה אך ורק אם השינוי נעשה על ידי כתיבה בכתב ידו של המצווה. אחרת שינוי זה לא יהיה תקף. כל שינוי בצוואה, לא משנה באיזה אופן, יהיה צריך חתום על ידי המצווה. במקרה ואינם בטוחים בשינויים אלו, תמיד ומומלץ להיעזר בעורך דין מקרקעין על מנת לקבל את ההוראות המדויקות ביותר לכך.

 

שינוי בצוואה הדדית

מקרה חריג בחופש שינוי הצוואה הוא במקרה שהצוואה היא הדדית. צוואות אלו נעשות על ידי בני זוג, שבדרך כלל מצווים אחד על השנייה במקרה של מוות. צוואה הדדית היא חריגה וניתן לשנות את הצוואה באופן חופשי וללא מגבלה.

 

ישנו חוק האפשר לבני זוג לערוך צוואות, זאת כאשר בן הזוג השני מסתמך על צוואתו של השני. לפי החוק, שינו צוואה הדדית לא יהיה תקף במקרה ששני הבני זוג עדיין בחיים. במקרה שבן הזוג מעוניין לשנות הצוואה, הוא מחויב למסור על כך הודעה בכתב על השינוי שלה לבן הזוג השני.

 

במקרה של פטירה, אם לא חולק עוד העיזבון, בן הזוג הנותר בחיים לא יוכל לשנות את הצוואה לטובתו, או לטובת המשפחה של המוריש, או אפילו במקרה של ילדים ביחס לחלקים בצוואה שהוא היה אמור לקבל. לשאלות נוספות ושינויים מומלץ להיוועץ עם עורך דין מקרקעין. לא מומלץ לקחת את הסיכון וחשוב להיוועץ על כך. לייעוץ ושאלות נוספות היכנסו ל- https://brunolaw.co.il/נוטריון-בקרית-אונו/עורך-דין-צוואות-וירושות/ .

 

לסיכום

אם תרצו לבצע שינוי בירושה או בצוואה, תצטרכו לעשות זאת דרך המצווה על כך. המצווה צריך להיות מודע על כך וחתום על כך, לא משנה באיזה דרך היא נעשתה. ישנו מקרה חריג של שינוי צוואה הוא כאשר הצוואה היא צוואה הדדית. שם יוכלו המצווים לשנות את הצוואה אחד כלפי השני ללא מגבלה. על כל שאלה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין למקרקעין. בהצלחה!

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא