חיפוש

כך תוכלי לשמור על זכויותיך במסגרת העבודה

סביבת העבודה של ימינו היא סביבת עבודה שכוללת אינטראקציה מסוגים חדשים שלא היו קודם עם העמיתים לעבודה. ריבוי האינטראקציות והאפיקים השונים שבהם ניתן לתקשר פותחים פתח לאפשרויות חדשות להטרדות מיניות והפרות זכויות. מצבים כאלו יוצרים סביבת עבודה רעילה ולא פורייה.

במסגרת מאמר זה יוצגו שני טיפים פשוטים שיכולים לסייע לשמור על סביבת עבודה פורייה מצד אחד וכזו שניתן לשמור בה על כל הזכות שמגיעות לך בסביבת העבודה מן הצד השני. זאת תוך התמקדות מיוחדת בזכותך שלא להיות מוטרדת.

 

מהי הטרדה מינית במקום העבודה?

החוק הרלוונטי לסוגייה זו הוא החוק למניעת הטרדה מינית. לפי סעיף שלוש לחוק, הטרדה מינית היא מעשה או אמירה הכוללים תוכן ואופן מיני שניתנות ללא הסכמה או מבזות. כפי שניתן לראות, מדובר בהגדרה עמומה יחסית שמשתנה מאוד בהתאם לנסיבות הקונקרטיות של המקרה.

כאשר מדובר על מקום העבודה, הגבולות עלולים להיטשטש עוד יותר. למשל, כאשר נכנסת סוגיית המרות לתמונה, כלומר, כאשר אדם שנמצא בדרג גבוה יותר מעיר את ההערות האלו – רוב הסיכויים שמדובר על הטרדה מינית.

 

בהירות

בסיס ההגדרה של הטרדה מינית קשור בכך שהאמירה הייתה ללא עניין מושא האמירה, משמע, הטרדה מינית נוצרת כאשר מי שאומרים לו את האמירות המיניות לא רוצה שיאמרו לו אותן. כתוצאה מכך, ככל שמדגישים שאין עניין באמירה – ניתן להבהיר שמדובר באמירה שעלולה לגבול בהטרדה מינית בעבודה (למידע נוסף בקרו ב- https://www.dw-law.co.il/הטרדה-מינית-בעבודה/.)

לכן, הטיפ הראשון שיכול לסייע מאוד הוא בהירות – אמרי כאשר אמירה לא נראית לך או איננה נעימה לך. על אף שזה יכולה להיות מורכב מאוד, בייחוד כאשר ישנם יחסי מרות, למשל במידה ואומר האמירה הוא הבוס שלך – הבהירי שזה לא נעים לך או שזוהי איננה אמירה במקום.

מטבע הדברים, לכל עובד ועובד ישנה מערכת יחסים ודינמיקה אחרת עם הסובבים אותו. לכן, יש צורך לתרגם את ההבהרה לנסיבות הקונקרטיות. בהתאם, לעיתים יהיה צורך בהבהרה חד משמעית, ולעיתים דווקא יהיה עדיף להבהיר באופן נעים.

 

תלונה

ככל שגם לאחר הבהרה האמירות לא פוסקות, בכל מקום עבודה אמורה להיות עובדת שתפקידה לטפל בהטרדות מיניות בסביבת העבודה. פעמים רבות אותה עובדת תעבוד במחלקת משאבי האנוש. התלונה היא צעד אחד קדימה.

לרוב, במסגרת הליכי הבירור יטפלו בסוגייה באמצעות הזמנת שני הצדדים וביאור עובדות המקרה. מחלקת משאבי האנוש יכולה להבהיר, לנזוף ואף לנקוט בהליכים חמורים יותר כלפי המטריד. חשוב לזכור שבמידה והמחלקה מנסה לטייח את המקרה ואף לפטר את העובדת – סביר שמדובר בפיטורין שאינם כדין.

 

סיכום

שתי הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם הטרדה מינית הן בהירות ותלונה. כלומר, ככל שאמירה לא נעימה, הבהירי שאת לא מעוניינת בה, אם האמירות לא פוסקות, ניתן להתלונן במחלקת משאבי אנוש ולנקוט הליכים משפטיים.

 

שעון וכסף

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא