חיפוש

למה חשוב לתכנן היטב לפני עבודת ניסור בטון

הבטון מלווה אותנו כמעט בכל מקום. העובדה שמצד אחד מדובר בחומר עוצמתי ועמיד במיוחד ומצד שני בתהליך הכנה זול ופשוט יחסית, הופכות את הבטון לעמוד תווך (תרתי משמע) בבנייה המודרנית. עם זאת, חוזקו הרב של הבטון מוביל לכך שעבודה איתו מהווה לעיתים משימה לא פשוטה בכלל, למשל כאשר נרצה לנסר אותו.

 

אתם לא לבד

ניסור הבטון כאמור מהווה משימה מורכבת הדורשת מיומנות, נסיון ומקצועיות כמו גם ציוד יקר ערך. לשם כך, ישנם בעלי מקצוע המנוסים בעבודות בטון דוגמת ניסור וקידוח, ובנוסף העלות של ציוד עבודה עם בטון גבוהה ובאופן כללי לא מדובר בכלים נפוצים בבתים פרטיים. לפיכך, ברוב המקרים מומלץ לפנות לחברה המתמחה בעבודות אלו, לדוגמא חברת המנסרים החזקים.

 

חכם עיניו בראשו

אחד השלבים הכי חשובים בעבודת ניסור בטון הוא שלב התכנון. למעשה, זוהי פעולה שאסור להתחיל לנסר בטון בלעדיה. לפני כל פרויקט על הצוות המנסר לתכנן אסטרטגיית עבודה המתחשבת בכל המאפיינים הרלוונטיים (יפורטו בהמשך) ובכל הסכנות האפשריות.

 

לא טוב היות המנסר לידו

את עבודת הניסור לא עושים לבד. תהליך תכנון העבודה כולל גם חלוקת תפקידים בין חברי הצוות, כאשר אדם אחד לפחות יוגדר כמפקח ולא ישתתף בניסור עצמו אלא יוודא שהכל מתנהל לפי התכנון המוקדם. מעבר לסדר שנוצר כתוצאה מהגדרת התפקידים בצוות, נמנע גם נוכחות של אנשים שאינם בקיאים ומוסמכים בתוך שטח העבודה.

 

לכל פרויקט אופי משלו

הבטון אמנם נראה אפרפר וחדגוני, אך בפועל ישנם סוגי בטון מגוונים הממלאים צרכים שונים. חלק חשוב מאוד בתכנון הראשוני הוא בדיקת סוג הבטון ותפקידו במבנה הקיים. יש לבדוק למשל האם החלק המיועד לניסור אינו קריטי ליסודות או לתשתיות המבנה.

במקרים מסוימים נצטרך לספק אישור מקונסטרוקטור לפני תחילת תהליך העבודה עקב אותן בעיות שהתגלו בתהליך התכנון. בנוסף, בדיקת סוג הבטון ועוצמתו משפיעה על כלי העבודה והלבוש איתם נבחר לעבוד.

 

השטח הוא המפתח

ההכנה המקדימה מתייחסת גם לשטח העבודה ולא רק לעובדים ולבטון. חשוב מאוד לסדר את האזור בו מתבצע הניסור כדי להימנע ממטרדים מפתיעים. יש לפנות כל חפץ שעלול להיפגע מהתהליך ומהאבק וחלקיקי הבטון המופצים כתוצאה מעבודת המכונה. בנוסף, חשוב לגדר ולסמן את שטח העבודה כדי ליידע את הציבור ולהרחיק אורחים לא רצויים.

 

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם (ולמבנכם)

בניסור בטון גלומות סכנות רבות למבנה ולאנשים שמתעסקים איתו. מדובר בחומר בעל התנגדות גבוהה שיש לפעול איתו בזהירות ובהדרגתיות. קריסה של החלק המנוסר עלולה לפגוע באופן בלתי הפיך בצוות העבודה כמו גם במבנה כולו. שימוש לא נכון וללא הכנה מוקדמת בציוד הניסור יכול להוביל גם כן לנזקים הן במבנה והן במנסר, ולהוביל כמובן לעבודה לא נכונה וטובה.

בטון

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא