חיפוש

מהו רישום פלילי?

היכרות עם המאפיינים השונים של רישום פלילי או משטרתי יכולה לסייע לאזרחים שרוצים לפתוח דף חדש ולנצל את הזכויות שלהם.

בנוסף, כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי בכל מקרה של דילמה או התלבטות ולדעת מה קובע החוק

החוק בישראל קובע שניתן לערוך רישום בגין כל אזרח ואף להשתמש בו על מנת להגיש כתב אישום בגין עבירות שונות. כולנו למשל יודעים מהי תעודת זהות, שמשמשת כדי להעיד על זהותנו ועל מנת לאפשר את הרישום הרשמי במוסדות המדינה. אבל לעיתים יש גם רישומים שמכבידים על חיינו ומהווים מכשול לקבלה לעבודה או למהלך התקין של הקריירה – כמו לדוגמא רישום פלילי או רישום משטרתי.

 

מה ההבדל בין רישום פלילי ומשטרתי?

רישום פלילי כולל את כל העבירות וההרשעות העומדות לחובתו של אדם, לרבות העונשים שהושתו עליו. בין היתר, רישום פלילי מתאר למשל רישום של מאסרים, צווים ואפילו קנסות. מלבד הרשעות מבית משפט, רישום פלילי כולל גם תיקים הממתינים לבירור דין ואף תיקים שנסגרו בשלב החקירה בעילות כגון חוסר עניין לציבור או חוסר ראיות.

לשם השוואה, רישום משטרתי הוא עניין פעוט יותר כי הוא מתאר רק זימון לחקירה פלילית – גם אם בגין אירועים שוליים. אז בעוד שני סוגי הרישומים עלולים להפריע לאזרח, הטיפול בכל אחד מהם הוא שונה.

 

מי יכול לעזור למחוק רישום פלילי?

החדשות הטובות הן שניתן להתייעץ עם עורך דין ולברר על היבטים שונים של המשפט הפלילי. במידע שמופיע באתרים כמו https://www.plili.org.il ניתן למשל להיעזר על מנת להשוות בין רישום פלילי לבין רישום משטרתי, כמו גם כדי ליצור קשר עם עורך דין ולברר לגבי היתכנות של מחיקת הרישום הקיים.

מחיקת רישום פלילי רלוונטית גם אצל אנשים צעירים וגם אצל אנשים מבוגרים. החוק קובע נסיבות שבהן אפשר למחוק רישום פלילי מן הסוג הזה, להסיר מתוכו סעיפים מסוימים וכן הלאה. בהמשך, יש גם מקום להתייעץ עם עורך דין לגבי השאלה מה עושים עם רישום פלילי קיים למרות שאי אפשר למחוק אותו.

 

מהו תיק שנסגר בעילה של חוסר אשמה?

הדבר החשוב ביותר שאותו צריך לזכור קשור למאפיינים המיוחדים של תיק שנסגר בגלל חוסר אשמה. כאשר המוסדות הקבועים לכך בחוק מגיעים למסקנה שלפיה אין צורך להאשים את האזרח, אין גם שום סיבה שתהיה לכך עדות בתיק שלו. אז במקרים של תיק שנסגר בעילה של חוסר אשמה, לא יופיע על כך מידע ברישום הפלילי.

מהאמור לעיל אפשר להבין את החשיבות של התייעצות עם עורך דין פלילי בשלב מוקדם. כאשר מערבים עורך כדין כזה ומשתמשים בשירותיו, ניתן להגדיל את הסיכוי להגיע למצב של סגירת תיק בעילה של חוסר אשמה ואז גם מניעת ציון של האירוע ברישום הפלילי.

 

איש משפט

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא