חיפוש

משכנתא עבור בית ישן – איך זה עובד

רכישת בית ישן וקבלת משכנתא עליו, הוא עניין מעט שונה מקבלת משכנתא רגילה. בית ישן, כלומר בית שקיים כבר מספר שנים והולך לעבור תמ"א 38, הוא בית שקשה להעריך את שוויו בביטחון ששוויו ישתמר. הבנק שמאשר את המשכנתא, מאשר אותה בידיעה שבמידה והלווה לא מצליח להחזיר את החוב, הבית נותר תחת השמאות וההערכה הראשונית שלו בידם. אך בכל הנוגע לבתים ישנים, השמאות הראשונית כלל לא בטוחה והבית מאבד מערכו משמעותית, כך שמדובר בסיכון עבור הבנק. לכן עולה השאלה, איך זה עובד והאם הבנק בכלל מאשר זאת. לשם כך, לפניכם הכל על משכנתא עבור בית ישן – איך זה עובד.

 

מה זה בדיוק בית ישן?

משכנתא עבור בית ישן היא משכנתא ייחודית, מעצם היות המבנה מוגדר כך. בית ישן בהקשר של עולם המשכנתא וכמושג בעולם זה הוא בית ישן שאושר גם לפרויקטים שונים של בנייה כמו תמ"א 38 או פינוי בינוי. רכישת בית כזה היא כמובן אופציה מאד משתלמת מאחר שהמחיר שלו עודנו כבית ישן במצב לא טוב אך הערך שלו לאחר הפרויקט בעוד מספר שנים יהיה רב בהרבה ואף יוכפל.

רכישת בית ישן במובן של עולם המשכנתאות היא אופציה נהדרת להשקעה שכדאית עבור רבים. תכנית תמ"א היא תכנית שהגה אדף התכנון בשביל להסדיר את הבנייה בארץ ולהכין את בנייני הארץ לרעידות אדמה וחיסון המבנה מנזקים.

 

מדוע משכנתא עבור בית ישן שונה ממשכנתא רגילה?

בתהליך המשכנתא, מגישים מספר רב של טפסים ויש מגוון פרוצדורות שיש לעשות כדי לקבל מהבנק אישור על ההלוואה. אחת מהפרוצדורות הרבות שנעשות כחלק מהתהליך היא בדיקת שווי הבית והשמאות שלו. כך יכול הבנק לאשר את גובה המשכנתא ולוודא שבמידה והלווה לא מצליח להחזיר את ההלוואה ונקלע לחובות – הכסף שהבנק נתן לא יאבד ויש לו פתרון וכיסוי במקרה כזה.

לעומת תהליך זה בו לרוב השמאות נותרת מדויקת וערך המבנה נותר יציב, משכנתא של בית ישן לוקה בעניין הזה מאחר ואין ביטחון לבנק שהנכס הזה יוותר לפי שמאותו וערכו, מאחר וזהו בית ישן בעל נזקים וערכו עלול לרדת משמעותית. מדובר בסיכון שלוקח הבנק ולכן זוהי משכנתא מיוחדת ולא רגילה ככולן.

 

אז האם ניתן לקבל משכנתא עבור בית ישן?

האפשרות לקבלת משכנתא על בית ישן היא קיימת ורווחת וגם מי שקונה בית ישן יכול לזכות לעזרה ולהלוואה מיוחדת. תהליך קבלת ההחלטה של הבנק ידרוש מכם מסמכים נוספים מעבר לבקשה הרגילה, כמו פירוש שלבי הבנייה של הפרויקט שחל על המבנה וכדומה.

בנוסף, בקבלת משכנתא כזו הלווה יצטרך לשלם יותר מן הרגיל על בדיקת השמאות של הבנק כי הוא מעוניין בבדיקה מקיפה יותר. לאחר המצאת המסמכים לרוב לא יהיה שינוי דרסטי מהמשכנתא לכל משכנתא אחרת, אך הדבר צריך לעבור אישור מיוחד ובחינה מיוחדת מצד הבנק.

 

ערימת מטבעות ובית מעץ

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא