חיפוש

עבירות מחשב ואינטרנט – מה חשוב לדעת?

במקביל לעליית השימוש בציוד ממוחשב וברשת האינטרנט, נרשמה גם עלייה בביצוע עבירות המחשב והסייבר. החוק בישראל בנוגע לעבירות אלו לא התעדכן שנים רבות ואין בו התייחסות לביצוע עבירות ברשת האינטרנט אלא רק לביצוע של עבירות מחשב. מה חשוב לדעת בנושא? על כך במאמר שלפניכם.

 

אלו עבירות מוגדרות בחוק המחשבים?

בישראל נחקק חוק המחשבים בשנת 1995, ומכיוון שבתקופת חיקוק החוק השימוש ברשת האינטרנט היה שולי ולא מרכזי בחברה, אין התייחסות בחוק זה לביצוע עבירות סייבר. העבירות המוגדרות בחוק זה עוסקת בפריצה, השתלת מידע ומחיקה של מידע ממחשב או מאמצעי ממוחשב בניגוד לרצונו של בעל המחשב. חוק זה מתמקד בביצוע עבירות בציוד הממוחשב עצמו ולא בביצוע העבירות שמתרחשות בין בני אדם בעת השימוש במרשתת.

 

מה הם העונשים המוטלים בגינן?

העונשים המוטלים בשל ביצוע עבירות אלו משתנים בהתאם לסוג העבירה ובהתאם לחומרת העבירה ומספר החזרות עליה. באופן כללי העונשים בגין עבירה זאת יכולים לנוע בין מאסר קצר ועד למאסר של 5 שנים במקרה והעבירות חמורות יותר.

 

אילו עבירות סייבר נפוצות כיום?

כיום השימוש הנפוץ במרשתת הביא לעלייה תלולה בביצוע העבירות במרחב זה. העבירות הנפוצות במרחב זה הן גניבה, סחיטה באיומים, הוצאת דיבה, הפרה של זכויות יוצרים ועבירות מין. בימינו קיימים כלים רבים לרשותם של עבריינים שעוזרים להם לבצע את העבירות האלה מתוך ביתם.

חשוב להבין שאין הבדל של ממש בין ביצוע של עבירות אלו ברשת ומחוצה לה. למרבה הצער, ישראלים רבים לא מכירים את החוק בצורה טובה, דבר שעלול להוביל אותם לבצע את העבירות הללו ללא ידיעתם כלל.

 

איך להימנע מביצוע עבירות אילו?

הדרך הטובה ביותר להימנע מביצוע עבירות אלו היא באמצעות היכרות יסודית עם סעיפי החוק ופרשנותו, והבנה שאין הבדל בין ביצוע של עבירות אלו במרשתת לבין ביצוע שלהן מחוץ למרשתת. דוגמא לביצוע של עבירת סייבר נפוצה, שחלק גדול מהמבצעים שלה אינם מודעים כלל לכך שהיא אינה חוקית, היא הפרה של זכויות יוצרים.

למרבה ההפתעה גם שימוש חד פעמי בתמונה, טקסט או סרטון שמצאתם ברשת, יכול להיחשב כעבירת הפרה של זכויות יוצרים., עבירה זאת היא חמורה אף יותר במקרה שנעשה בה שימוש לצורך מסחרי זה או אחר.

 

לסיכום

במדינת ישראל חוקק חוק המחשבים בשנת 1995. מכיוון שחוק זה חוקק בתקופה שבה לא היה שימוש נפוץ ברשת או במדיה החברתית, אין בו התייחסות לעבירות שמבוצעות במרחב זה.

העבירות המוגדרות בחוק זה מתמקדות בכאלה שבוצעו במחשב עצמו ולא באינטראקציה בין המשתמשים השונים במרשתת. עבירות אלו עלולות להוביל למאסר של עד 5 שנים בפועל. עבירות הסייבר השכיחות ביותר הן הוצאת דיבה, הפרה של זכויות יוצרים, עבירות גניבה, סחיטה באיומים ועבירות מין.

עבירות סייבר

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא