חיפוש

הגדרתו של הביטוי "חרדה"

אחת ההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר בקרב ילדים ומבוגרים כאחד היא הפרעות חרדה. מצבי חרדה באים בעוצמות שונות וגורמים לתסמינים שונים כגון דופק לב מואץ, רעד בלתי נשלט, הזעה מוגברת, סחרחורת, חולשה ותחושת סכנה וחוסר ביטחון.

על אף שהתסמינים בהחלט לא נעימים, התקפי חרדה כשעצמם אינם מסוכנים, אך הם עלולים לייצר הימנעויות ממצבים שנתפסים כמעוררי חרדה ולכן במקרים כאלו כדאי לטפל בהם.

 

הפרעות חרדה

ישנן מספר סוגים של הפרעות חרדה שאובחנו:

  • הפרעת חרדה מוכללת: הפרעה המאופיינת בדאגה וחרדה בלתי רציונלית ובלתי פרופורציונאלית לאירועים שעוררו אותה. אנשים הסובלים מהפרעת חרדה מוכללת עלולים להגיב בחרדה לכל סוג אירוע.
  • הפרעה טורדנית כפייתית: הפרעה זו מאופיינת במחשבות טורדניות ופולשניות באופן תמידי הגורמות למי שסובל ממנה לבצע פעולות טקסיות במטרה לגרש מחשבות אלו. מחשבות אלו גורמות לחרדה ומאוד קשה להימנע מהן, כאשר הפעולות הטקסיות מפחיתות את החרדה אך לטווח זמן קצר.
  • הפרעת פאניקה: אדם הסובל מהפרעת פאניקה חווה התקפי חרדה וחושש מאוד מהם, דבר היוצר הימנעויות מאירועים שעלולים לעורר את החרדה.
  • הפרעת דחק פוסט טראומתית: הפרעה המתפתחת כתוצאה מטראומה לאחר אירוע קשה המסכן באופן פיזי ונפשי את האדם – למשל לאחר פיגוע, קרב, תקיפה מינית ואף אירועים כגון לידה או היריון. הפרעה זו מאופיינת בפחד, חוסר אונים, זיכרונות טורדניים של האירוע והימנעות מכל מה שעלול להזכיר אותו.
  • חרדה חברתית: הפרעת חרדה המתאפיינת בפחד ממצבים חברתיים שונים או מביצוע פעולות מסוימות באופן פומבי. חרדה חברתית עלולה להוביל להימנעויות ממצבים חברתיים, דבר שעלול להשפיע על הפעילות היומיומית.
  • פוביה ספציפית: הפרעה במסגרתה כל מגע עם אובייקט או מצב מסוים וספציפי עלול לעורר חרדה באופן מוגזם ולא פרופורציונאלי. בדומה להפרעות החרדה אחרות, פוביה ספציפית עלולה לגרום לאדם הסובל ממנה להימנע מכל פעולה שמערב את הדבר ממנו יש לו פוביה.

 

חוויתי התקף חרדה – האם זה חד פעמי או שזה יחזור?

התקפי חרדה יכולים להיות חד פעמיים או לחזור על עצמם. הדרך להבין אם מדובר במקרה חד פעמי או לא היא להבין מה עורר את התקף החרדה – אם למשל חווינו התקף חרדה בתגובה לאירוע חד פעמי שלא יחזור על עצמו סיכוי טוב כי גם ההתקף יהיה חד פעמי. מאידך, אם ההתקף קשור לאירוע שחוזר על עצמו או אירוע שמעורר זיכרון רע יתכן ואתם סובלים מהפרעת חרדה שמצריכה טיפול.

 

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כשלעצמן הפרעות חרדה אינם מסוכנים על אף שהתסמינים שהם מעוררים בהחלט לא נעימים. עם זאת, במידה ואתם סובלים מאחת מהפרעות החרדה שצוינו במאמר זה הדבר עלול להשפיע באופן שלילי על שגרת היומיום ולכן מומלץ מאוד לטפל בכך.

 

סובלים מהפרעת חרדה? אל תישארו עם זה לבד

אם אתם סובלים מהפרעת חרדה אל דאגה – רבים סובלים מהפרעות חרדה ולמרבה השמחה יש לכך טיפולים שונים. באתר ראש בריא תוכלו לקרוא אינפורמציה נוספת על חרדה ולבצע שיחת ייעוץ עם בעל מקצוע ללא עלות והתחייבות.

לקריאה נוספת: rosh-bari.co.il

כדורים

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא