חיפוש

משכנתא לעולים חדשים

עשיתם את הצעד ועליתם למדינת ישראל, ומה עכשיו? איך קונים דירה? מקימים בית בישראל? בעוד כמה דקות יהיה לכם את כל המידע שצריך כדי לצאת לדרך!

 

מה זו בכלל משכנתא?

משכנתא היא בעצם סיוע ברכישת דירה. למעשה, אדם שרוצה לקנות דירה אבל אין לו מספיק כסף כדי לעשות את זה, יכול (במידה והוא עומד בתנאים מסוימים) לבקש ולקבל עזרה ברכישת דירה מגוף שמתמחה בכך. העזרה היא בעצם הלוואה עם ריבית מסוימת שצריך להחזיר בפרק זמן מסוים.

 

למה זה מגיע לי?

במשך תקופה של 15 שנים מיום העלייה לארץ, בעלי תעודת עולה שאין להם דירה עשויים להיות זכאים לסיוע כזה ממשרד העלייה והקליטה. גובה המשכנתא (ההלוואה), נקבע בהתאם לגיל, למצב המשפחתי ולשנות הותק בארץ. בנוסף, הוא מתייחס גם לרמת הסיוע שהעולה זקוק לה.

כל גורם מגדיר נקודות זכות למשכנתא:

  • משפחות העולים מקבלות סיוע בשנה הראשונה לעלייתם על סך 1,700 נקודות. אחרי שנה הסיוע עולה ל- 1,800 נקודות.
  • עולים יחידים בני 21 ומעלה – 600 נקודות; בני 45 ומעלה – 400 נקודות. לנקודות אלו יכולות להתווסף זכאויות נוספות, עד 1,600 נקודות בסך הכל.
  • עולה + ותיק צוברים ניקוד לפי ותק העולה בארץ ומספר הילדים, יחד עם זכאות של 700 נקודות.
  • עולים נכים זכאים לתוספת אוטומטית לפי אחוזי הנכות וסוג הנכות שלהם.
  • משפחות חד הוריות זכאיות לתוספת אוטומטית.
  • עולים ששירתו שירות צבאי או לאומי מקבלים תוספת סיוע בהתאם לחודשי השירות.
  • כל ילד שנולד לאחר העלייה, הגיע כעולה או שהאם הייתה בחודש חמישי ומעלה כאשר הגישה את בקשת הזכאות, מוסיף ניקוד נוסף לזכאות.

 

אז מה צריך לעשות?

השלב הראשון: הוצאת תעודת זכאות

קבלת הסיוע מותנית בהוצאת תעודת זכאות מטעם משרד הבינוי והשיכון והמשרד לקליטת עלייה. כדי להנפיק אותה, יש לפנות לאחד מהבנקים למשכנתאות עם המסמכים הבאים: תעודת עולה, תעודת זהות, אישור שירות בצה"ל או שירות לאומי אזרחי (למי שרלוונטי) ותעודת נישואין (למשפחות). ההרשמה בבנק למשכנתאות כרוכה בתשלום של 70 ₪.

תהליך הנפקת התעודה כרוך בכך שגורמים שונים ממשרדים ממשלתיים יבדקו את הנתונים, ולכן נמשך זמן מה. התעודה מונפקת לרוב לשנה אחת, כאשר ניתן להאריך את התוקף שלה בסניף הבנק למשכנתאות.

 

השלב השני: מימוש הסיוע

את המשכנתא אפשר לקבל בכל אחד מסניפי הבנקים למשכנתאות, לאו דווקא איפה שהונפקה תעודת הזכאות. תנאי חשוב לקבלת הסיוע הוא מינימום של הון עצמי נדרש – 25 אחוזים מהעלות הכוללת של הדירה.

התנאים הבסיסיים בהטבת העולים החדשים הם ריבית קבועה בת 3 אחוזים, פריסה של החזר ההלוואה על פני 25 שנים ואפשרות לפירעון מוקדם ללא קנס או עמלה. חשוב לשים לב לפני החתימה על המשכנתא שאכן קיבלתם את כל ההטבות האלו!

 

מה לעשות אם אני עדיין מסתבך?

אל דאגה! יש בישראל הרבה גופים וארגונים שישמחו לעזור לך בתהליך. בנוסף, משרד העלייה והקליטה ומשרד השיכון והבינוי מציגים באתרי האינטרנט שלהם הסברים מפורטים על קבלת הזכאות ונקודות הזכות שתהיו זכאים להן.

אם עדיין תרגישו אבודים, תמיד אפשר לפנות ולהיעזר ביועץ פיננסי מקצועי שיעזור להבין את העולם המורכב הזה.

בית

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא